Monday, 5 December 2011

[Bangku Sekolah]

Sekolah Kebangsaan (LKTP ) Jengka 16

Teringat zaman2 di bangku sekolah.... Sgt indah...Especially time sekolah rendah... Xde la nk tension2 sgt...
haha sekolah da la brape lgkah je dr rumah... jwbnye aku la antara org terakhir yg smpai ke sekolah...hehe.. SK Jengka 16.. disitu lah aku menimba ilmu sejak dr drjah 1 smpai la drjah 6... 1997-2002..mcm2 memori tercipta disitu...

Haa ni la gambar lencana sekolah rendah aku..sampai skg xtuka2 lg..huhu

Tp syg xbyk gambar yg boleh diabadikan mase tu..maklumlah zaman dulu2 budak2 xde lg gune fon kamera nk snap gambar... siap bwak fon pegi sekolah lg..haissshhh... moden betol budak2 skrg kan.. aku pon start gune fon time fom4.. itupon fon yg pling 'canggih' tula... 3310... hehe...

Alhamdulillah...aku menamatkan darjah 6 disitu dgn mmbawa kputusan yg agk cemerlang berkat usaha gigihku bersama rakan2.. (err gigih ke??) haa pas dpt kua result smua student da stat nk mengapply sek2 berasrama... semangat betol mase tu... tmasuk la aku.. ha dpt ke x agak2 nye???

Sekolah Menengah Sains Sultan Hj Ahmad Shah, Kuantan (SEMSAS)

Syukur.... dpt juga aku merantau ke sekolah berasrama penuh... sgt seronok bile dpt offer letter tu... ha time tu xterpikir lg bahana yg akn menimpa.. hikhik.... 

Igtkn seronok la dpt masuk sek asrama nih.. rupenye indah khbar dr rupe.. org2 yg strong aje yg boleh bertahan... strong dr segi fizikal dan mental... bab2 ragging ni memg xde..alhamdulillah.. cuma nye xtahan dgn rutin harian disitu... ibaratnye hidup berdasarkan siren... bile siren bbunyi, sume bergegas melakukan aktiviti yg tlah ditetapkan.. ibarat kata mcm xde mase la nk berehat.... hjung minggu pon ade aktiviti...aisey..sgt2 penat dan keletihan... sampaikan dlm kelas masing2 akan mengangguk2 kan kepala... nampak gaya mcm faham apa yg cikgu ajar..rupenye tersengguk2 menahan tidur.. errr mcm mane la nk fokus lam clas mcm tu.. hish mane xletey.. cube tgok rutin harian kami disitu...

Pagi
- berebut2 nk mndi.. wajib pegi surau smyg subuh jemaah...
-balik smyg rushing wat duty lam dorm... smbil tu bsiap2 nk g sekolah
-b4 clas ade assembly lak tiap2 pg
-n then melalui waktu pmblajaran yg sgt mmbuat kan mate mngantuk smpai balik

T/hari
-jgn igt pas abes sek da ley rilex.. singgah surau dulu jemaah zohor.. pastu mkn
-kalau dan ley la rilex kejap lam 10 minit.. 10 minit tu sgt la bharge buat kami sume utk mlelapkan mata
-then, siren bunyik lg menandakan kene pegi prep petang... 

Petang
-da abes prep singgah surau lg jemaah asar.. pastu mkn ptg
-then, turun riadah lak.. abes riadah berebut2 lak nk mndi sbb 6:30 da nk kene kosongkn asrama pegi mkn mlm

Mlm
-abes mkn kumpul kat surau jmaah mgrib
-then, g prep mlm lak
-alek prep singgah surau lg jemaah isyak
-naek bilik xley rehat lg..basuh baju, iron baju, wat keje sek yg xsiap
-ngaji dulu b4 tido
-11:30 da kene tutup lampu..so sblm tu da kene ciapkan sume keje2..lau x, wat dlm gelap la jawabnye

huhhhh....bile mase nk rehat kalau mcm tu... naek lesu bdn...

Disebabkan pkare2 mcm ni la mnyebabkn aku xbtahan lama di sek tu.. tp yg lebey utama nye sbb plajaran la..mmg xley fokus.. da mcm budk bodoh je aku kat sek tu..terpinga2 lam clas... adehh... jwbnye result PMR aku mmg mengecewakan family aku..hehe.. then, awl2 fom4 aku decide nk pindah sek.. wlpon pd mulanye ayh aku mmg mnentang habes kputusan aku.. 

Ni aku sajikan secebis kenangan mase kat sane..ade la sekeping dua gambar...

Ni time fom3 mase amek gambar clas nk masuk dlm majalah sekolah..

Ni pon mase fom3 gak..mase wat jamuan ape tah...da lupe...hehe...err gelapnye aku time nih

haaa..kemana pula destinasi aku seterusnya....???

Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka 16

Haha at last kembali ke kmpung halaman... nk dekat sebulan jugak la aku duduk rumah lepas kua dr SEMSAS..sebab tunggu proses ptukaran aku tu setel... Alhamdulillah aku diterima baik di sekolah tu.. tjumpe la semula kwn2 sek rendah dlm clas aku tu... hehe da lame xjumpe diorang... 

Terbukti sek harian biase lg cool sebenanye... aku rase lebey rilex.. n cikgu2 mengaja kami smpai pham.. n lam clas tu masing2 xsegan nk mngaku kalau xpham... Jd aku mghabiskan zaman sek aku disitu smpai fom5..
Dpt result SPM aku boley tersenyum sebab aku rasa puas ati...wlpon sbenanye xde la cmerlang sgt.. tp kalau nk dibanding kan kalau aku amek SPM kat sek lame aku tu mmg sgt mengecewakan la kputusannye...hehe... 

Jd tamat lah sudah cerita zaman2 bersekolah dahulu... Zaman2 beruniform biru putih...hehe... Sgt lega bile xpayah pegi sekolah lg... Wlau mcm mane pon aku tetap rindukan zaman itu yg mncipta seribu satu kenangan...

No comments:

Post a Comment