Sunday, 4 December 2011

Kampungku Indah.... : )

Penatnye......

Itu yg mampu diucapkan ketika membuat persiapan untuk kenduri doa selamat di kampung....my cousin berkhatan..hehe.... bakal menginjak ke usia remaja....  satu pengalaman baru bg nya... 

Sejak smpai di kampung terus mengerjakan bawang2 yg belambak2... dr petang membawa ke mgrib baru selesai..... Sampai kecut tgn masing2 dan xkurang juga luka terkena pisau... (aku lah tu..haha).. xcukup dgn itu, baru sahaja hndak melepaskan lelah ayam2 sbnyak 24 ekor pula harus dikerjakan...huhu... membasuh ayam oleh 5 org anak dara... smbil bkerja, mulut tidak henti2 mahu berbicara smbil diselangi gelak tawa seolah2 sudah sekian lama tidak berjumpa... msing2 mengeluh sakit pinggang akibat lama membongkok... 2 jam lebih berlalu baru selesai aym2 itu dibasuh dan emakku memberi pertolongan.... xdpt di ungkapkan betapa lenguhnya bdn kami.... selepas itu terus tak nmpak batang hidung kami kerana masing2 hanya duduk didalam bilik berehat sepuas2nya walaupun masih ada kerja yg masih berbaki....

mata mengantuk tetapi tidak mahu lelap...kerana masing2 masih tidak berhenti bercerita... hanya hilai tawa kami yg kedengaran tatkala insan lain mahu melelapkan mata...akibatnya warning pertama dikeluarkan..haha...tetapi masih tidak serik... ada sahaja lawak yg membuatkan tidak mampu menahan tawa... kali ini kami diterjah dan diberi warning kali ke2... sesudah itu semua kecut perut dan mencuba melelapkan mata hingga keesokan pagi... 

keesokannya tibalah hari berkhatan bg sepupu ku..yg sgt kelakar insan yg mnemani spupu ku itu yg pengsan akibat mabuk darah..walhal spupu ku itu yg mahu dikhatan kan...hahaha..sgt menggelikan hati... 

wlaupun penat ttapi amat menyeronokkan apabila pulang ke kampung dan bertemu sanak saudara.. bergotong royong.... tradisi masyarakat melayu... Semoga tradisi ini tidak lapuk ditelan zaman... : )

*hmmm...xsempat nak snap gambar akibat terlalu bz...huhu sedihnyeee.... : ( *

huhu ini je gambar yg dpt diupload...inilah sungai pahang... berdepan je dengan umah sepupu aku tuh... sgt seronok!!!!

No comments:

Post a Comment